EL SECTOR VALENCIÀ DEL LLIBRE ES FELICITA DAVANT EL PROJECTE DE PRESSUPOST DE LA GENERALITAT 2020

• Les línies de subvencions al llibre i la lectura augmenten o es mantenen
  • El sector anima a redoblar esforços per completar l’execució del PVFLL 2017-2021

Durant els darrers anys, el sector del llibre valencià ha reivindicat amb fermesa l’anomenada ‘regla del milió d’euros’, és a dir, la necessitat de destinar per part de la Generalitat eixa quantitat a cadascuna de les principals àrees que integren el programa de Llibre, arxius i biblioteques: producció editorial, difusió del llibre i la lectura,  compra de material bibliogràfic per part de les biblioteques i activitats de foment de la lectura en les Biblioteques i Agències de lectura de la xarxa de la Generalitat.

Després de conéixer el Projecte de Pressupost de Generalitat 2020, els professionals d’aquesta indústria cultural valoren positivament l’aposta decidida de la Direcció General de Cultura i Patrimoni per augmentar o mantenir totes les partides relacionades amb el sector, especialment en un context de contenció pressupostària com l’actual. No en va, cal recordar que els comptes globals plantejats pel Govern valencià per a l’exercici pròxim a penes pugen un 1,6% respecte a 2019.

En total, el projecte de pressupost de 2020 per al sector del llibre arriba als  3.558.280 euros en subvencions, una variació del 13,09% respecte de l’any anterior. Així, la línia destinada per part de la DG de Cultura a les ajudes a la producció editorial, una de les partides més importants econòmicament del sector, rebrà 800.000 euros (300.000 més que en l’any anterior), xifra que l’acosta a l’horitzó del milió d’euros. D’altra banda, la internacionalització del llibre valencià és un dels grans reptes actuals del sector. En aquest sentit, els professionals de la indústria es feliciten per creixement del 25% en la partida d’ajuda a participació en fires internacionals, que passa de 20.000 a 25.000 euros.

Igualment, les ajudes a la difusió del llibre i la lectura per part de la Conselleria de Cultura augmenten en 100.000 euros i passen de 550.000 a 650.000. I respecte a la Fundació FULL-Fundació per al Llibre i la lectura, la quantia rebuda es manté en els 290.000 euros. Aquestes dues darreres partides, sumades, abasten 940.000 euros, és a dir, permeten també contemplar l’objectiu del milió d’euros.

Quant a l’adquisició de material bibliogràfic per a les biblioteques i agències de lectura, el total destinat es manté en 700.000 euros. Per la seua banda, l’ajuda a les biblioteques municipals per a activitats de foment de la lectura arriba als 350.000 euros, 50.000 més que en l’actual exercici.

Tendència positiva

Si repassem els comptes de les cinc darreres legislatures, observem que l’any 2009 va ser el de màxima inversió en el sector del llibre amb un pressupost total de  3.770.640 euros. De fet, durant aquest exercici, la producció editorial va rebre 677.000 euros; les ajudes a la difusió del llibre van ser de 769.000 euros i les destinades a l’increment del patrimoni bibliogràfic van superar els 1.400.000 euros.

A partir d’aquest punt, les xifres van experimentar un descens rellevant durant els següents exercicis. Per exemple, en 2013 i 2014, tant les ajudes a la producció editorial com les destinades a la difusió del llibre només van ser de 200.000 euros. De fet, la inversió total de 2013 va ser de 725.000 i la de 2014 de 737.020, menys de la meitat que en 2019. Aquesta tendència s’ha anat revertint durant la legislatura passada i en l’actual amb pujades graduals de les partides i del pressupost total, malgrat que encara no s’ha arribat a les xifres totals de fa una dècada.

Però, tot i felicitar a la Generalitat pel seu impuls al sector del llibre, els representants de les diferents entitats que integren aquesta indústria animen donar un nou impuls per concretar l’execució de la segona meitat del Pla Valencià de Foment del Llibre i la Lectura 2017-2021 (PVFLL).