Dones oblidades, dinosaures i crònica política: aquests són els llibres més venuts a la III Plaça del Llibre d’Alacant

Dones que lluiten contra l’amnèsia històrica, dinosaures fascinants i un gat que parla van ser alguns dels triomfadors de la III Plaça del Llibre d’Alacant, que es va celebrar del 22 al 27 de febrer. Durant aquestes jornades, es van presentar 17 llibres i se’n van vendre més de 400 exemplars, xifres que superen les expectatives plantejades per la Fundació Full. Entre els 10 títols més venuts es troben la crònica biogràfica Joan Baldoví en clau valenciana (Perifèric Edicions), a càrrec de Salvador Vendrell; el relat felí Nuvolet, escrit per Joaquim G. Caturla i publicat per Bromera; el volum Contem històries de dones d’ací (Vincle), a càrrec de Rosa Roig i Manola Roig, i el dietari Tot entra en el pes, confeccionat per Toni Mollà i editat per Vincle.

En aquest llistat també hi ha lloc per al volum sobre diversitat lingüística amb Els parlars valencians (Publicacions Universitat de València), de Vicent Beltran i Carles Segura-Llopes, i el  còmic  Escola de superherois (Edicions Camacuc), creat per Manel Gimeno. Completen el rànquing Dinosaures a les Illes Columbretes (Edicions del Bullent), amb textos de Juli Capilla i il·lustracions d’Àgueda; La masereta (Edicions del Bullent), de Paco Muñoz; Dones valencianes que han fet història (Bromera), escrit per Sandra Capsir i Maria Viu, i Gegantosaure, a càrrec de Jonny Duddle i publicat per Edicions del Pirata.

Amb les xifres de vendes com a referent, la ficció per a adults ha tingut cinc títols protagonistes: la novel·la A la platja de Camus, creada per Elvira Cambrils (Edicions del Bullent);  La memòria de les ones, de Pepa Guardiola (Balandra); L’única història, de Julian Barnes (Angle Editorial); El camí dels esbarzers, escrit per Alba Dalmau (Angle Editorial) i el volum Serem Atlàntida, publicat per Edicions del Periscopi i amb l’autoria de Joan Benesiu.

Si ens centrem en l’univers de l’assaig, destaquen, novament, títols com Joan Baldoví en clau valenciana, Tot entra en el pes i Els parlars valencians, però també Història de la literatura popular catalana (Publicacions de la Universitat d’Alacant), de Carme Oriol i Emili Samper; Matar Joan Fuster (i altres històries), escrit per Francesc Bayarri i editat per Companyia Austrohongaresa de Vapors, i Fem safareig (Edicions del Bullent) d’Agnès Vidal i Vicedo. Respecte al gènere teatral (perquè, en efecte, el teatre també es llig), el títol més exitós va ser Rita Trobador, escrit per Joan Nave i editat per Bromera. Dirigim ara la mirada a la literatura infantil, on els protagonistes van ser Nuvolet, Escola de superherois, Dinosaures a les Illes Columbretes, Gegantosaure i El pirata Pataxula en el tresor del monstre (escrit per Albert Bertomeu i editat per Bromera).

El Gremi de Llibreters Independents de les Comarques Alacantines i la llibreria 80 Mundos es van encarregar d’instal·lar la llibreria d’aquestes jornades que actuen com a eina de visibilització dels autors locals i que aquest any, per primera vegada, no compten amb suport de l’Ajuntament. L’esdeveniment va servir, a més, per homenatjar el poeta Lluís Alpera, recentment desaparegut. D’altra banda, amb l’objectiu de congregar un públic familiar, es van habilitar tallers infantils  i entreteniments per als xiquets com el concert de Dani Miquel.