Full celebra una jornada de treball per a plantejar les seues línies estratègiques de futur

Fer balanç de les accions realitzades durant els darrers sis anys, plantejar perspectives de futur i establir sinergies i noves dinàmiques de funcionament. Aquests són alguns dels assumptes que van ser abordats durant Jornada de Treball de la Fundació pel Llibre i la Lectura- Full celebrada el passat dimecres, 10 de juliol a Benicarló. Així, llibrers, il·lustradors, bibliotecaris, editors, gestors culturals i altres professionals del món literari van participar en una trobada d’intercanvi d’experiències, anàlisi i reflexió col·lectiva. A aquesta jornada també van participar Jesús Figuerola, el president de Full, i els caps de diverses entitats que integren la Fundació: Àfrica Ramírez Olmos, presidenta de l’Associació d’editors del País Valencià; Amparo Pons, presidenta del Col·legi de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana; Nacho Larraz, president del Gremi de Llibrers; i els gerents de l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana: Paula Pérez i de Lanuza i Manuel Garrido Barberá.

Per a comprendre el present i imaginar el futur cal prendre consciència del nostre passat. Per això, la jornada va començar amb un recorregut per iniciatives divulgatives realitzades per Full durant els darrers anys, com el Portal del Llibre i revista Digital del Llibre; les exposicions itinerants (Nosaltres les escriptores. Valencianes en el temps, Viatja llibre, viatge lliure, Il·lustració, còmic i compromís social i Literatura valenciana actual); el Catàleg de Foment lector, l’ambaixada de la Lectura; i les campanyes de promoció de les llibreries com LlibreriesFest, Compra els llibres de text a la teua llibreria o Per Nadal regala llibres. També es va repassar la participació de Full en fires literàries com la Plaça del Llibre de València i Alacant, Baba Kamo. Festival i fira del llibre il·lustrat i la col·laboració amb la Fira del Llibre de València i altres fires del llibre: Ribera llibres, Fira d’Utiel, Fira del Llibre d’Alacant…. Respecte a les accions de foment de la lectura, es van esmentar projectes com De viva veu; Autors a les Aules; Full de Lectura. Club de lectura virtual; i Ciutat Lectora. I estudis i investigacions? Doncs, clar! El PVFLL, el baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de llibre 2017 i 2018 i els Premis Fundació FULL d’Investigació i Difusió de la lectura van ser alguns dels treballs rememorats.

Després de transitar per la trajectòria de Full, tocava mirar a l’horitzó. Coordinada per la cooperativa d’acompanyament de grups Formigues Liles, la sessió del matí es va centrar en realitzar activitats de reflexió al voltant de qüestions com les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que afecten tant al sector del llibre i la lectura com a la Fundació. En canvi, la sessió la vesprada es va focalitzar en dos assumptes específics: com pot influir FULL en el sector i quines són les prioritats d’actuació per als seus membres. Entre els assumptes que més van destacar els participants en aquesta jornada, trobem la definició de línies estratègiques, el sentiment de pertinença a un col·lectiu, els avantatges de constituir un sector cohesionat (de ‘fer pinya’) i de mantenir un procés d’aprenentatge professional continu.

L’ABC de Full

Constituïda a València durant 2013, FULL-Fundació pel Llibre i la Lectura té com a objecte primordial la promoció del llibre i de la lectura com a instrument de difusió i transmissió de la cultura, així com element de desenvolupament i progrés personal i social. Des de la seua creació, Full treballa pel foment de la lectura en la societat valenciana, organitzant animacions lectores, exposicions, presentacions de llibres, estudis, participació en fires, jornades i congressos. A més, desenvolupa activitats per a la formació de professionals del sector del llibre i dels agents que intervenen en la creació d’hàbits lectors com ara animadors, mestres, bibliotecaris i pares.

El patronat de FULL està integrat per l’Associació d’Editors del País València (AEPV), el Gremi de Llibrers de València, l’Associació Professional d’Il·lustradors de València (APIV) i el Col·legi Oficial de Bibliotecaris de la Comunitat Valenciana. En són patrons d’honor la Fundació Sambori, Escola Valenciana, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i el Gremio de Libreros Independientes de las Comarcas Alicantinas.