Full es reuneix amb els partits valencians per a presentar les seues propostes de cara la nova legislatura

Abans de les eleccions de 2015, la fundació Full va reunir-se amb totes les formacions polítiques de l’arc parlamentari valencià per a presentar un document amb les línies estratègiques que pretenia desenvolupar per tal de fomentar el llibre i la lectura al nostre territori. Aquestes propostes van ser el germen de l’actual Pla valencià de foment del llibre i la lectura (PVFLL), que va ser assumit totalment o parcialment pels principals partits i coalicions fa quatre anys. Amb els pròxims comicis ja a l’horitzó, el patronat va decidir actualitzar la iniciativa. Per això, al llarg d’aquesta setmana, els responsables de l’entitat han participat en encontres amb els partits presents a Les Corts -PSPV, Compromís, Partit Popular, Podem i Ciutadans- per a compartir les 12 mesures que consideren irrenunciables independentment dels resultats de les urnes el 28 d’abril.

L’objectiu d’aquestes propostes és conscienciar de la necessitat de prosseguir amb el primer PVFLL, però també plantejar una nova entrega que s’iniciaria el 2021 i que prendrà el relleu del pla actual. No en va, la fundació considera que la lectura i el llibre són els principals dinamitzadors dels processos culturals. “Valorem molt positivament les reunions, ens han servit per a exposar el que per a nosaltres haurien de ser les línies mestres per a una política de foment del llibre i la lectura en la nova legislatura”, explica Jesús Figuerola, president de Full. Així, considera que durant aquestes trobades, els representants de la fundació han pogut “comprovar l’interés que es té per aquest tema per part de tots els partits i la voluntat de comptar amb les entitats que representen el sector del llibre al nostre país”. A més, Figuerola recorda que consideren fonamental mantenir el PVFLL en tant que “eix vertebrador de l’acció política. Un objectiu que deu passar per un increment del pressupost per part de la Generalitat”.

Per altra banda, Àfrica Ramírez, presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià, apunta que l’Administració “s’ha d’adonar de la importància de tenir un sector editorial propi que publique les obres dels nostres escriptors i escriptores i que alhora pose a l’abast dels lectors un important catàleg de llibres en valencià”. En la seua opinió, des d’aquesta acceptació “caldrà posar en marxa polítiques del llibre que afavorisquen la difusió i la visibilitat de les obres valencianes a les llibreries i biblioteques; que ajuden a guanyar competitivitat en el mercat mitjançant la internacionalització; i que consciencien la societat en les pràctiques respectuoses amb la propietat intel·lectual”. Per a Nacho Larraz, president del Gremi de llibrers de València, “afavorir l’accés del ciutadà als llibres és una obligació democràtica. Per això proposem campanyes per a incentivar el consum de llibres”. D’altra banda, Larraz explica que la xarxa de llibreries necessita el suport institucional “per a iniciar un procés de modernització que passe per la millora de les instal·lacions i l’adaptació a l’entorn digital, però també per la formació que millore la capacitació del treballador de les llibreries”.

A més, Amparo Pons, presidenta del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV), considera que a les biblioteques públiques els cal “pal·liar les retallades de l’última dècada, que en molts casos han precaritzat les col·leccions bibliogràfiques tant pels mínims increments com per la desactualització dels fons”. També considera que cal “millorar les activitats de dinamització de les col·leccions i de foment lector” i posar el focus en les biblioteques escolars on resulta “imprescindible” l’aposta per la seua dinamització “com a recurs d’aprenentatge”. Manuel Garrido, codirector de l’Associació Professional de la Il·lustració Valenciana – APIV, indica que cal donar “una major visibilitat i potenciar la creació dels nostres il·lustradors i il·lustradores, molts d’ells reconeguts internacionalment i tanmateix escassament valorats a casa nostra, així com estudiar quines són les seues condicions socials i econòmiques per tal de poder focalitzar en les ferramentes necessàries que garantisquen unes bones pràctiques pel que fa al respecte als seus drets i la seua dignitat com a professionals”.

Perspectives polítiques

Durant les reunions realitzades, tots els representants polítics han apostat per la continuïtat del PVFLL 2017-2021 fins a la seua conclusió i per desenvolupar nous plans com a eina de planificació d’objectius i de coordinació institucional. Així, la portaveu d’Educació del PP en Les Corts, Beatriz Gascó, es va mostrar decidida a mantenir les polítiques del llibre “que arrancaren en legislatures passades”, però també va anunciar la seua intenció de crear un Observatori de la Lectura que “assenyale estratègies i avalue els resultats de les polítiques”.

Respecte a Ferran Gadea, secretari de Cultura del PSPV i Vicent Moreno, subdirector general de Llibres, Arxius i Biblioteques, van manifestar, acompanyats per Maite Ibáñez, la voluntat de donar continuïtat al PVFLL i la necessitat de desenvolupar mesures com “la coordinació de les biblioteques escolars, el foment del consum cultural i la posada en valor dels nostres creadors dins i fora de les nostres fronteres amb accions com els convenis amb l’Institut Cervantes i el Ramon Llull”. També van defendre la voluntat de persistir en les línies d’internacionalització de l’edició valenciana. Teresa Gutiérrez, representant de Podem, va visitar les instal·lacions de la Fundació Full i va destacar la seua “preocupació per la democratització i millora de l’accés dels ciutadans a la cultura i als continguts lliures”. Igualment, va reafirmar la seua “aposta clara per les noves tecnologies de la informació”.

Quant a Vicent Marzà, actual conseller de Cultura i candidat a les Corts per Castelló de Compromís, va subratllar la rellevància de recolzar “la coordinació entre biblioteques públiques i biblioteques escolars”. I, en aquesta línia, “afavorir i recolzar aquells centres educatius que tinguen un pla de lectura singular, oferint-los recursos humans i econòmics específics”. A més, va aprofitar la reunió amb Full per a anunciar la campanya “Tria un llibre” amb la qual tot l’alumnat de 6 anys podrà comprar un volum i així “començar a crear la seua biblioteca personal”. En eixe sentit, va destacar “la importància de recolzar les llibreries, perquè a més de ser el punt natural del comerç del llibre són uns importants mediadors de la lectura”. Per la seua banda, Ruth Merino, representant de Ciutadans, va anunciar durant la trobada que al programa electoral incorporen “mesures per a millorar la lectura al sistema educatiu i afavorir la incorporació als hàbits lectors dels més menuts”.