FULL i la Mostra Internacional de Cinema Educatiu presenten els ‘Premis MiCe València-FULL 2019 Booktrailer’

L’objectiu és revalorar el llibre i l’audiovisual com a eines de transmissió de coneixement, i utilitzar la imatge com a foment del llibre i la lectura

Aquest mati, al monestir de Sant Miquel del Reis, seu de la Biblioteca Valenciana, ha tingut lloc la signatura del conveni de col·laboració entre la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) i la Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MiCe) per a establir els Premis MiCe València-FULL 2019 Booktrailer, que es lliuraran per primera vegada en la 7a edició de MiCe el proper mes de febrer.  El document ha esta signat pel president de FULL, Jesús Figuerola, i pel director de MiCe, Josep Arbiol. Aquest conveni forma part de les activitats de foment lector que FULL desenvolupa per a la Generalitat Valenciana mitjançant el Pla Valencià de Foment del Llibre i la Lectura 2017-2021.

Els Premis MiCe València Full 2019 Booktrailer fusionen la literatura i les arts audiovisuals en el context educatiu a través de petites peces audiovisuals que fomenten la lectura realitzades pels propis alumnes. D’aquesta manera no sols es revaloren el llibre i l’audiovisual com a eines de transmissió de coneixement, sinó que s’utilitza la imatge com a foment del llibre i la lectura i viceversa.

Un booktrailer és una peça audiovisual molt breu en la qual se presenta un llibre. En l’àmbit escolar és una producció que elaboren els propis alumnes a partir de les seues experiències lectores i audiovisuals per a convèncer als seus companys de la lectura d’un llibre. Es visualitza a través de l’ordinador, tauletes o telèfons mòbils i, al ser compartir en les xarxes socials, porta implícit un efecte multiplicador que pot convertir-se en viral i arribar a ser vist per milions de persones, el que suposa un important recolzament a l’autor i l’obra.

El fenomen booktrailer va començar als Estats Units a principis de la dècada dels 90. Es basava en el tràiler o curtmetratge de promoció de les pel·lícules, però utilitzant el vídeo i les xarxes socials com a vehicle de difusió. Molt prompte es va convertir en un fenomen juvenil al ser els propis joves lectors qui gravaven i pujaven a les xarxes els booktrailers dels seus llibres favorits. El seu potencial educatiu va ser ràpidament descobert i molts centres començaren a realitzar-los a l’aula. Actualment es compten per milions els joves lectors de tot el món que realitzen clips audiovisuals dels sues llibres favorits.

El conveni subscrit entre FULL i MiCe consta de dues fases.

• La primera, de caràcter formatiu, es desenvoluparà entre l’1 d’octubre i el 15 de novembre amb una sèrie de tallers coordinats per Anna Grau en els centres docents de les 30 seues oficials de MiCe 2019 en el quals es treballarà el guió, gravació, muntatge i realització del bookltrailer. Hi ha previst realitzar més de 90 tallers.
  • La segona fase consistirà en la realització de booktrailers per part dels alumnes i centres  que vulguen optar als Premis  MiCe València-FULL 2019. Com a requisit obligatori, els booktrailers han de ser sobre llibres en valencià publicats per editorials valencianes, el que suposa una gran visibilitat a la producció editorial valenciana en la nostra llengua.

S’estableixen tres modalitat de premis: infantil, primària i secundària amb batxillerat i cicles formatius. Els guardons es lliuraran en la gala de cloenda de MiCe 2019 el pròxim mes de febrer. Per a optar als premis han d’enviar-se els booktrailers a l’oficina tècnica de MiCe abans del 15 de desembre.

MiCe 2019, que tindrà lloc entre el 8 i 23 de febrer, està organitzada per l’associació Jordi El Mussol amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana. La present edició compta amb 30 seus que vertebren tot el territori valencià de nord a sud. Aquestes seus són Castelló, Vila-real, Sagunt, Estivella, Bonrepós i Miranbell, Aras de los Olmos, València, L’Eliana, Benetússer, Sueca, Benifaió, Biar, Pedreguer, Alacant, Callosa de Segura, Vilafranca, Borriol, Riba-roja de Túria, Alboraig, Algemesí, Agullent, Montserrat, Tavernes de la Valldigna, l’Alfàs del Pi, Sant Joan d’Alacant, Guardamar del Segura, Xirivella, Benicarló, Gandia i Torrent.

L’edició de 2018 va comptar amb 17 seus i un total de 31.200 espectadors. Es van fer 200.000 visionats on line, es reberen 1.200 produccions de les que van ser seleccionades  500. La previsió de 2019 és arribar a superar els 50.000 espectadors ja que s’ha duplicat el número de seus en relació a l’edició anterior.