Què és FULL?

FULL Fundació pel Llibre i la Lectura és una entitat que té per objecte la promoció del llibre i de la lectura com a instruments de difusió i transmissió de la cultura, així com a elements de desenvolupament i progrés personal i social.

FULL Fundació pel Llibre i la Lectura es constituí a València el 24 de juliol de 2013. La fundació té com a objectiu treballar per a aconseguir que es desenvolupe el Pla Valencià de Foment de la Lectura. Per a dur-lo a terme, la fundació pretén aprofitar totes les sinergies dels seus patrons, atés que disposen d’una llarga experiència en l’organització d’activitats relacionades amb el llibre i la lectura.

La fundació té com a objecte:

Promoure el llibre i la lectura com a instruments de difusió i transmissió de la cultura, així com a elements de desenvolupament i progrés personal i social.

El Patronat

El patronat de FULL està integrat per l’Associació d’Editors del País València (AEPV), el Gremi de Llibrers de València, l’Associació Professional d’Il·lustradors de València (APIV) i el Col·legi Oficial de Bibliotecaris de la Comunitat Valenciana. En són patrons d’honor la Fundació Sambori, Escola Valenciana, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i el Gremio de Libreros Independientes de las Comarcas Alicantinas.

Amics de Full

Si eres lector i amant de la cultura, si vols participar activament amb el desenvolupament del sector cultural valencià, t’animem a ser AMIC/GA de FULL.

Des de la seua creació l’any 2013, la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) treballa pel foment de la lectura en la societat valenciana, organitzant animacions lectores, exposicions, presentacions de llibres, estudis, participació en fires, jornades i congressos. A més, desenvolupa activitats per a la formació de professionals del sector del llibre i dels agents que intervenen en la creació d’hàbits lectors com ara animadors, mestres, bibliotecaris i pares.

Objectius

Els temps complicats que ens han tocat viure han comportat greus retallades en el suport institucional al món de la cultura en general i al seu sector industrial en particular. A casa nostra la situació mereix un especial esment.

D’una banda, les retallades han deixat en estat d’anèmia els programes, migrats, de suport a l’edició que existien abans i aquesta situació no té perspectives de millorar substancialment en els pròxims anys. És per això que creiem que s’han d’obrir nous horitzons i aspirar a programes d’àmbit estatal i europeu.

D’altra banda, la desaparició dels Centres del Professorat i la reconducció de la formació del professorat als centres docents oferirà noves oportunitats, però estem convençuts que la resta d’agents que hi puguen intervindre deixaran buida l’oferta formativa en valencià i la creació d’hàbits lectors. Aquesta activitat pot constituir una línia de finançament per al futur.
Tampoc no podem obviar la situació en què es troba la lectura al nostre país: som la comunitat autònoma que menys llig en llengua pròpia, les famílies valencianes se situen gairebé a la cua en la compra de llibres… Fa dos anys ens posicionàvem a 1,5 punts de la mitjana espanyola pel que feia al nombre de lectors habituals. Tanmateix, el darrer estudi elaborat per la Federación de Gremios de Editores de España ens indica que actualment hem arribat als tres punts de diferència.

La fundació té com a objectiu treballar per a aconseguir que es faça un Pla Valencià de Foment de la Lectura.

Atesa la persistent situació de desigualtat del valencià respecte del castellà, la fundació prestarà una especial atenció a les accions que afavorisquen l’increment de la lectura en llengua pròpia.

D’altra banda, les nostres organitzacions, a més d’atendre les activitats de caràcter empresarial i professional que els són inherents, duen a terme moltes altres activitats de caràcter cultural i de foment de la lectura que podrien trobar un nou marc institucional.

Per a acomplir aquestes ambicions i amb l’objectiu de dotar-se d’una entitat que aglutine el sector valencià, es proposa la constitució d’una fundació com a instrument que elabore projectes conjunts i/o individuals i que tinga l’oportunitat de trobar els recursos necessaris en aquests àmbits i allà on siga possible.

Així, la proposta té com a:

a) Objecte i finalitats

La promoció del llibre i de la lectura com a instruments de difusió i transmissió de la cultura així com a elements de desenvolupament i progrés personal i social.

b) Objectius específics i activitats

Per a la consecució de les finalitats esmentades, la fundació realitzarà activitats per a promoure l’hàbit de la lectura i de la compra de llibres, així com estudis, fires del llibre, activitats d’animació a la lectura, etc.

També es desenvoluparan activitats per a la formació de professionals del món del llibre i dels agents que intervenen en la creació d’hàbits lectors com ara animadors, mestres, bibliotecaris, pares, etc.

Així mateix, es promouran totes aquelles activitats que fomenten la realització d’accions conjuntes de foment del llibre entre els diversos actors del sector: editors, llibreters, escriptors, il·lustradors, distribuïdors, bibliotecaris, lectors, etc.
La Fundació Full promourà actuacions de recerca en el sector del llibre i prestarà especial atenció a les noves tecnologies.