La Fundació FULL renova els seus càrrecs i mira cap al futur

El darrer dijous, dia 3 d’octubre, en reunió extraordinària del patronat executiu de la Fundació FULL – Fundació pel Llibre i la Lectura s’acordà per unanimitat la renovació dels seus càrrecs i la seua composició. Així, l’editor Jesús Figuerola i Lamata va ser reelegit per a presidir l’entitat en un nou període de sis anys acompanyat per un patronat executiu integrat pel llibreter i president del Gremi de Llibrers de València, Ignacio Larraz, qui ostentarà la vicepresidència, i l’editora Concha Roncal qui continuarà com a tresorera. Els acompanyaran l’editor Rafael Domínguez Romero, l’editora Carme Pinyana i Àfrica Ramírez, editora i presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià (AEPV).

També estaran presents en el patronat executiu Glòria Mañas, llibretera, expresidenta del Gremi de Llibrers de València i exdirectora de la Fira del Llibre de València; Manuel Garrido, il·lustrador, crític d’art i gerent de l’Associació dels Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV), i Alícia Sellés, bibliotecària i expresidenta del Col•legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalista de la Comunitat Valenciana (COBDCV). Completen l’equip Rosa Serrano, editora i expresidenta de l’AEPV; Verònica Cantó, editora, secretària de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i expresidenta de l’AEPV, i Rafael Domínguez Pérez, editor i expresident de l’AEPV. A més, durant la reunió també s’acordà la reelecció de Manel JM Romero com a secretari no-patró.

D’altra banda, la Fundació FULL compta amb un Patronat d’Honor en el qual estan integrats: el Gremi de Llibreters Independents de les Comarques Alacantines, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, l’Associació de Bibliotecaris Valencians, la Fundació Sambori, la Federació Escola Valenciana, l’Espai Joan Fuster de Sueca, la Fundació Carles Salvador, la Fundación Max Aub, la Societat Literària Saforíssims i l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors Teatrals. En la mateixa reunió s’acordà la incorporació al Patronat d’Honor del Gremi de Llibreters de Castelló i Província.

El president reelegit va agrair la confiança i el treball de tot el patronat en aquests primers sis anys i aprofità per a fer balanç dels programes i accions implementades en aquest període. En primer lloc, Figuerola es felicità pel desenvolupament, per la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esports, del primer Pla valencià de foment del llibre i la lectura (PVFLL) 2017-2021 impulsat per la nostra fundació i que inclou de manera estratègica els objectius i les actuacions a dur a terme per les administracions amb la col·laboració d’altres agents del sector.

Tot seguit, el president esmentà en el seu discurs programàtic les iniciatives incloses al PVFLL i que la Fundació FULL desenvolupa dins del Conveni de col•laboració amb la Generalitat Valenciana, com ara: les diverses exposicions de promoció de les autores i autors valencians i les seues obres; l’organització de la Plaça del Llibre a València, a Alacant i enguany també a Castelló, l’organització de Baba Kamo Festival i Fira de la Il·lustració (amb la col·laboració de l’APIV) i la col·laboració amb la Fira del Llibre de València i amb altres fires del llibre locals. També va ressaltar la promoció d’Estudis, Estadístiques i Investigacions, així com la convocatòria de beques de postgrau i dels Premis d’Investigació Universitària i de Divulgació de la Lectura; la celebració del certamen escolar de lectura en veu alta De viva veu amb la col·laboració de més d’una vintena d’ajuntaments, i la col·laboració amb la Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MiCE) per a la realització de 100 tallers escolars d’elaboració de booktrailers.

A més, va fer al·lusió a la implantació de l’Ambaixada de la Lectura; les diverses campanyes de promoció de les llibreries amb la col·laboració del Gremi de Llibrers de València -com ara, la Campanya de Llibre de Text, la Campanya de Nadal o el festival LlibreriesFest -; el club de lectura virtual Full de Lectura; la col·laboració amb la Fundació Bromera en la campanya Llegim de foment de la lectura en família; o d’altres activitats com Llegim Falles, Encontre Editors i l’edició de diverses webs, revistes i estratègies de difusió de l’edició valenciana. Jesús Figuerola també aprofità per a recordar el programa Ciutat Lectora d’acompanyament en la implantació estratègica de plans de foment de la lectura participatius en l’àmbit local, subvencionat per l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, i la col·laboració amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en el programa Autors a les Aules, que organitza 100 visites dels nostres escriptors i escriptores als centres educatius valencians.

Generar coneixement

Per al president Figuerola, en aquests primers sis anys la fundació ha aconseguit reunir la concentració més gran d’intel·ligència sobre el llibre i la lectura al nostre país i aquest és el tret diferencial de l’entitat. Per això, de cara al futur, proposà no caure en l’activisme, sinó col·laborar perquè la fundació genere coneixement sobre el sector valencià del llibre i la lectura, tot sense abandonar les principals línies d’actuació encetades.

En aquesta línia, proposà obrir un equip de treball que vinga a definir les línies estratègiques d’actuació de la fundació per als pròxims sis anys. Un full de ruta que ha de partir de les conclusions de la jornada celebrada el darrer juliol, on diversos experts, acompanyats d’alguns dels patrons i dels tècnics de totes les entitats del sector, analitzaren, mitjançant tècniques DAFO i DAME, quines són les amenaces i les oportunitats però també les fortaleses i debilitats del llibre i de la lectura i les accions que, en conseqüència, es poden emprendre en els pròxims anys al País Valencià.