Les alternatives a la distribució de llibres aposten pel treball en xarxa i la desaparició del llibre exhaurit

• FULL Fundació pel Llibre i la Lectura convocà una sessió de reflexió entre llibreters, editors i distribuïdors sobre el futur de la distribució de llibres

La Fira del Llibre de València acollí el passat divendres 4 de maig un dinar de debat al voltant de les alternatives a la distribució de llibres. Amb el format de taula redona, FULL Fundació pel Llibre i la Lectura convocà una sessió de reflexió entre llibreters, editors i distribuïdors sobre el futur de la distribució de llibres, per tractar-hi alternatives i amenaces.

Entre els participants José Manuel Anta, director general de FANDE (Federación de Asociaciones Nacionales de Distribuidores de Ediciones), abordà el “Panorama actual de la distribució: concentració majorista, especialització logística i noves tecnologies; i amenaces”. Anta plantejà el panorama en un context amb més títols i menys exemplars. “El debat ja no és entre el paper i el digital sinó on es vendrà el que el lector reclame: a les llibreries o a internet”. Anta va qualificar, a més, els llibreters com professionals detallistes i emprenedors, un fet que hi aporta un valor afegit. Un dels reptes amb què ens trobem, a més, consistirà a poder atendre un 20% de les demandes a peu de llibreria que no se satisfà.

Daniel Oropesa, director general de Logista Libros, amb una anàlisi que duu per títol “Nuevas iniciativas y proyectos para la distribución de libros en España”, va explicar el projecte que combina la impressió sota demanda i la distribució. Oropesa va plantejar si s’ha acabat actualment amb el concepte de llibre exhaurit.

Javier López, director tècnic de CEGAL, va exposar “la defensa de les llibreries davant els gegants electrònics”, amb les xifres de todostuslibros.comamb un milió de visites mensuals, la base de dades ha esdevingut una eina necessària per a llibreters i editors. López va mostrar, les funcionalitat de LibriRed, que permet als llibreters tenir una imatge real del moviment dels llibres i, als editors, poder comprovar la venda al dia.

Finalment, Joan Carles Pellegrini, director comercial de Podiprint, tractà les “alternatives tecnològiques: la impressió sota demanda directa a llibreries”. Hi ha un canvi de paradigma: fins ara havíem parlat de vendre i, després, produir més, en funció de la venda. Ara, en canvi, plantegem incrementar les referències de disponibilitat. Oferim més referències, sense necessitat d’espai; un catàleg inèdit, d’importació; una millora de la presència en línia de les llibreries; i un catàleg viu i actualitzat, amb llibres disponibles, un fet que també contribueix amb acabar amb el llibre exhaurit.

En els documents adjunts teniu algunes de les presentacions de la taula redona: [1], [2] i [3]