Comunicat sobre la condemna a Atresmedia i 7 Y ACCIÓN, SL per la vulneració de la propietat intel·lectual de la nostra sòcia Mar Hernández, ‘Malota’

El Astrónomo’,  obra de la il·lustradora Mar Hernández utilitzada sense el seu consentiment pel programa ‘El Hormiguero 3.0’

Després de més de tres anys de periple judicial, aquest mes de març s’ha fet ferma la sentència de la Secció 28a de l’Audiència Provincial de Madrid en la qual es condemna a la productora 7 Y ACCIÓN, SL i al grup de comunicació Atresmedia a indemnitzar a la nostra sòcia Mar Hernández, ‘Malota’, amb la quantitat de 16.000 euros més interessos per una vulneració de la seua propietat intel·lectual, fet que va tindre lloc l’any 2018 quan el programa El Hormiguero 3.0 va exhibir, com a part del decorat d’un sketch emés en quatre programes, una obra de l’autora sense el seu consentiment.

Amb aquesta sentència, l’Audiència Provincial reconeix que els fets no sols van causar un evident perjudici patrimonial a l’autora, sinó que van ser susceptibles de provocar un mal moral, extrem que sempre ha sigut posat en dubte per les entitats codemandades. En aquest sentit, la sentència determina que “no hi ha dubte que les condicions i circumstàncies en les quals s’ha produït la infracció dels drets de MAR HERNÁNDEZ, són causants de mal moral per a ella“. Entre aquestes circumstàncies es troben des de la sorpresa en descobrir la infracció, de manera inadvertida, a través de la televisió, passant per la impressió de baixa qualitat de l’obra, fins a l’entorn jocós i pejoratiu del decorat i del sentit de l’espai de l‘sketch on l’obra s’utilitza. També es valora “la persistència en la forma en la qual la infracció presenta aquesta obra, en haver mantingut de manera continuada l’accés a aqueix espai a través de xarxes socials i plataformes digitals”.

Són molts els autors que al llarg de la seua carrera veuen vulnerats els seus drets com a creadors, continua estant massa estesa la creença que, en l’àmbit de l’art i de la creació en general, es treballa per vocació, subestimant en moltes ocasions el valor que té aquesta labor professional.

Tant la il·lustradora com el seu advocat, Àlex Devís, han considerat oportú fer públics aquests fets a través de l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana – APIV amb la intenció que el col·lectiu de creadors i la societat en general prenguen consciència que la legislació de propietat intel·lectual atorga drets a les autores i autors i que cal no ignorar aquests casos o resignar-se davant les infraccions.

Des d’APIV celebrem que el lletrat Àlex Devís, que presta els seus serveis en l’associació i Mar Hernández, com la nostra associada, hagen resolt aquesta vulneració de propietat intel·lectual de manera satisfactòria. Aquest cas és un gran incentiu per a continuar amb la nostra labor de defensa dels drets d’autor dels i les professionals de la il·lustració.