La Fundació FULL rep el Premi Tirant per la seua “aportació a la cultura valenciana i al valencianisme”

Any rere any, La Nit del Tirant s’ha convertit en una cita ineludible per al món de la cultura valenciana. Una oportunitat per a recordar la importància de defensar els drets lingüístics, socials i polítics i de lluitar per una societat més justa. Organitzada per l’Associació Cívica Valenciana (ACV) Tirant lo Blanc, en aquest convuls 2021, la XXV Nit del Tirant va tindre lloc el passat 26 de novembre a la Sala Off de València. Durant la vetllada, com és tradició, es va otorgar el Premi Tirant. En aquesta ocasió, l’Associació Cívica Valenciana Tirant lo Blanc ha concedit el guardó a FULL Fundació pel Llibre i la Lectura per a reconèixer la seua “aportació a la cultura valenciana i al valencianisme”.

“Amb la distinció que ens atorgueu esteu reconeixent el treball tenaç i discret de les persones que fan possible que la Fundació FULL duga endavant tots els projectes”, va subratllar Jesús Figuerola, president de FULL, durant el lliurament del premi. “No és moment de posar-se dramàtic, però no està de més recordar que la divisió ha estat una de les estratègies que millor resultat els ha donat als qui han atacat la nostra cultura i la nostra llengua. Perquè què va ser sinó un intent de divisió la famosament trista Batalla de València. O els entrebancs que avui dia es posen perquè les emissions de TV3, IB3 i Apunt es puguen rebre a tot l’àmbit lingüístic. O que encara avui siga problemàtic en molts espais anomenar a la nostra llengua com a llengua catalana. És important la unitat. Millor dit, important no. Imprescindible”, va continuar Figuerola.

Així, el president de l’entitat va recordar que FULL va nàixer el 2013 “amb un objectiu molt simple: fomentar la lectura i el llibre, especialment la lectura i el llibre en la nostra llengua. I ho vam fer: buscant la unitat i establint sinèrgies. I això és FULL, una Fundació en la qual estan la pràctica totalitat de les entitats més representatives del sector del llibre al País Valencià: editors, creadors, bibliotecaris, llibreters, Fundació Sambori…”. En aquest sentit, va indicar que des de FULL es fa “una petició molt clara i concreta: que en el nou PVFLL, perquè enguany acaba el primer, la lectura en la nostra llengua estructure i vertebre les accions a dur a terme. Aquest hauria de ser el gran objectiu de la política cultural en els pròxims anys: que el valencià siga la llengua habitual de lectura dels valencians i valencianes”. Perquè, en paraules de Figuerola, “un poble culte llig en la seua llengua, reconeix els seus escriptors i les seues escriptores i està orgullós de la seua literatura”.

“És la cultura, i el saber que atresora, el motor que ha fet avançar a la humanitat”

“La gent de FULL tenim l’extraordinària sort de dedicar-nos a una tasca apassionant: contribuir a tenir una societat valenciana més lectora i més culta, que vol dir el mateix que tenir un poble valencià més lliure i més crític -va explicar Figuerola-. Perquè és important recordar què és la cultura, i el saber que atresora, el motor que ha fet avançar a la humanitat (i amb la Covid i les vacunes tenim un clar exemple). El progrés humà ha estat possible gràcies a l’avanç del saber acumulat al llarg dels segles. Si podem veure més lluny és perquè estem pujats a esquenes de gegants. Aquesta frase se li atribueix a Isaac Newton encara que ja la va dir uns segles abans Bernardo De Chartres. Siga com siga, és una cita que reflecteix molt bé la importància de la construcció del saber. Un saber que al llarg dels segles ha estat codificat en els llibres, un objecte que com diu Umberto Eco, pertany a la mateixa categoria que la cullera, el martell, la roda o les tisores. Un cop inventats no es pot fer res millor”.

La XXV Nit del Tirant va estar conduïda per la còmica, guionista i reportera Saray Cerro, acompanyada de la cantant Ester Querol, qui va posar el punt musical a l’esdeveniment. A més, van realitzar els seus parlaments el president de l’ACV, Gonçal Grau i Muedra i Vicenta Tasa i Fuster, directora acadèmica de la Fundació Nexe. Aquesta gran festa de la cultura valenciana va ser també l’escenari on celebrar els trenta anys de vida de l’ACV Tirant lo Blanc i la dècada de la Fundació Nexe, impulsada pels integrants de l’Associació.

*********

Pots consultar el discurs complet del president de la Fundació FULL ací.