La Plaça del Llibre: de la consolidació a la normalització

• Més de 15.000 persones participen en les 70 activitats de la 9ª Plaça de València i 4.000 a la 3ª Plaça de Castelló
  • La Plaça enforteix la seua implantació territorial obrint-se a la ciutat d’Elx
  • Noruega de Rafa Lahuerta (Llibres de la Drassana), es converteix en el títol més venut a l’acumulat de les Places del Llibre d’enguany
La Plaça de l’Ajuntament de València va acollir la festa dels llibres al carrer del 27 d’octubre a l’1 de novembre

El projecte de la Plaça del Llibre es consolida com a gran aparador de la literatura en valencià a tot el territori. Així ho demostra l’afluència de visitants a la 9a edició de la Plaça de Llibre de València, celebrada del 27 d’octubre a l’1 de novembre a la Plaça de l’Ajuntament, que ha comptat amb vora 15.000 participants en les més de 70 activitats oferides tant per a públic adult, com familiar i escolar; el que implica un 50% més de visites respecte a l’edició anterior. A més a més, unes 4.000 persones van participar a les 36 propostes de la 3ª edició de la Plaça a Castelló, que va tindre lloc del 14 al 24 d’octubre a la Plaça de Santa Clara. D’aquesta manera, i amb la presentació de la primera edició de la Plaça d’Elx el dissabte 27 de novembre i la previsió d’inauguració de noves places de cara el 2022; aquest projecte reivindica el seu caràcter vertebrador, de difusió de la producció editorial i, conseqüentment, de normalització literària a tot l’àmbit lingüístic.

Com va explicar Jesús Figuerola, president de la Fundació Full, a la inauguració de la 9ª Plaça de València, el projecte de Plaça demostra un any més que -més enllà del seu impacte econòmic-, es gaudeix “d’una triple normalitat: literària, editorial i de públic”. “Aquestes jornades literàries tenen un important valor simbòlic de reivindicació de les nostres autores i autors, així com d’una ciutadania desitjosa de llegir llibres en la seua llengua”, va afegir.

Amb quasi 60 editorials i 40 autors participants a la Plaça del Llibre de València; i 15 editorials i més de 30 autors participants a la Plaça de Castelló, el programa literari valencià al mes d’octubre ha destacat pel seu caire variat i polièdric. Però, un aspecte central de la programació han estat les presentacions de les novetats editorials: novel·les, poemaris, assajos, però també contes, àlbums il·lustrats i narrativa juvenil han protagonitzat gran part d’ambdós places, despertant l’interés de bibliòfils i ciutadans curiosos en un any caracteritzat per l’adaptació a la situació sociosanitària. Tant la Plaça de l’Ajuntament de València com la Plaça Santa Clara de Castelló, han sigut escenaris de múltiples presentacions, debats i taules rodones que han girat en torn a la història, el feminisme, la política valenciana o el potencial dels llibres infantils com a eina educativa; així com concerts, teatre infantil i juvenil, però sempre amb la paraula escrita com a estendard. Altrament, aquest any, tant la Plaça de València com la de Castelló, recuperen les visites escolars, paralitzades l’any passat per la COVID-19, amb una implicació de més de 500 estudiants de cinc centres de secundària a València i de més de 500 a Castelló de tres centres d’infantil i primària.

Un any més, els llibres presentats com a part de la programació encapçalen la llista de les obres més demandades. Com és el cas paradigmàtic de Noruega de Rafa Lahuerta (Llibres de la Drassana), el llibre més venut a la Plaça de València i de Castelló (i en termes absoluts el llibre més venut en l’acumulat de totes les Places del Llibre celebrades enguany). Segueixen a Noruega al rànquing dels populars: Som dones, som lingüistes, som moltes i diem prou (Eumo Editorial) de M. Carmen Junyent i Intel·ligència artificial (Sembra Llibres) d’Enric Senabre i Vicent Costa, a la Plaça de València; i Malifetes satisfetes (Andana Editorial) d’Aina Garcia-Carbó i El manifest de les cures (Tigre de paper) de The Care Collective, a la Plaça de Castelló.

Joves gaudint de la literatura en valencià a la 9ª Plaça del Llibre

Per una altra banda, la Plaça de València ha acollit les jornades de Propostes per al Foment de la Lectura a Secundària, coorganitzat per Cefire i Fundació Full. Durant aquesta trobada es compartiren reflexions, inquietuds i passió per la lectura. Els coorganitzadors valoren l’activitat com un èxit total ja que “s’han esbrinat múltiples experiències en l’aula per incentivar el gust per la lectura i el professorat va fer molta autocrítica”. Aquest triomf de participació també s’ha experimentat per part de les Biblioteques Municipals de València, les quals han impulsat els tallers infantils d’animació lectora i manualitats a la Plaça de València amb una afluència d’un total de 600 xiquetes i xiquets durant el transcurs la 9ª edició.